جستجوی این وبلاگ

۱۳۸۹ فروردین ۱۵, یکشنبه

تحليل موسوی تبریزی از همه‌پرسي 12 فروردين ؛

هیچ اشکالی ندارد دوباره رفراندوم برگزار کنیم/اگر امام زنده بود حتما با رفراندوم موافقت می کرد‬

امام(ره) پیش نویس قانون اساسی بدون ولایت فقیه را امضاء و به مجلس خبرگان فرستاد، تا آن را بررسی کنند و حتی ایشان میخواستند که بدون بررسی مجلس خبرگان این پیش نویس را که ولایت فقیه در آن نبود را به رأی مردم بگذارند.این‌ها نشان‌گر این است که امام(ره) می‌خواست که مردم هرچیزی را که خودشان خواستند انجام پذیرد و اعتقاد داشت که مردم باید در میدان باشند و تا چیزی را مردم نخواهند نباید انجام شود. شاید حتی اگر امروز هم امام(ره) زنده بود و عده‌ای هم می‌گفتند که با توجه به رویش نسل‌های جدید پس از انقلاب، شک داریم که اکثریت ولایت فقیه را می خواهند یا نه؟ و ما میخواهیم بدانیم رأی مردم درحال حاضر چیست؟، حتما امام(ره) با یک رفراندوم دیگر موافقت می‌کرد.

کلمه: دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه روز ۱۲فروردین، روز جمهوریت است،تاکید کرد:روز۱۲فروردین، روز تمام مردم ایران است و روز مسلمان‌هایی است که با انتخاب نام جمهوری اسلامی، متعهد شدند با تمام اقلیت‌های قومی و مذهبی کشور، در صلح و آرامش زندگی کنند و همینطور بر اساس قانون اساسی تمامی حقوق آنها مراعات شود.
آیت‌الله سید حسین موسوی تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به سالگرد ۱۲فروردین، روز جمهوری اسلامی و رفراندوم سال ۵۸، گفت: روز جمهوری اسلامی، روز شروع و تولد نظام و روز تولد مدیریت مردم است و ما باید همیشه این روز را بزرگ بداریم.
وی افزود: کمتر از ۲ماه پس از پیروزی انقلاب، امام(ره) نظام را به رأی مردم گذاشت و بیش از ۹۸درصد مردم هم به آن رأی دادند و این مسئله نشان‌گر اهمیت نظر و رأی مردم برای امام(ره) بود، و اولین حرکت ایشان بعد از پیروزی انقلاب برای اینکه مردم را در حرکت جامعه قرار دهد برگزاری رفراندوم بود.
این استاد حوزه با انتقاد از کسانی که در حال حاضر هر رویدادی را نوعی رفراندوم قلم داد می‌کنند، اظهار داشت: اگر نگاهی به تظاهرات روزعاشورای قبل از پیروزی انقلاب بیاندازیم، می بینیم که آن تظاهرات قابل قیاس با تظاهرات‌هایی که در ۲۲بهمن سال‌های گذشته و حتی امسال،برگزار شد، نیست و امام(ره) حتی با دیدن تمام این حمایت‌ها، می دانست که مردم باید به سر صندوق بیایند و تنها در سر صندوق است که مشخص می‌شود که واقعا مردم چه می‌خواهند.
وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) چند ماه قبل از پیروزی انقلاب، فرمودند که شعارهای مردم از “استقلال،آزادی،حکومت اسلامی” به “استقلال،آزادی،جمهوری اسلامی” تغییر کند و این عنوان را اولین بار خود امام(ره) در بیانیه‌اش مطرح کرد و بعد از آن هم مردم عنوان جمهوری اسلامی را مطرح کردند.
موسوی تبریزی با اشاره به این که در ابتدای انقلاب، نام‌های مختلفی از سوی احزاب و شخصیت‌ها برای نظام پیشنهاد می‌شد، گفت: امام خمینی(ره) در نهایت نام جمهوری اسلامی را برای نظام انتخاب کردند، و واقعا این دو کلمه می‌تواند تابلوی تمام عیار خواست‌های مردم ایران باشد.
وی یادآور شد: مردم از طرفی می‌خواستند که حکومتشان را خود اداره کنند و خودشان حاکم جامعه باشند، دیگران برای آنها تعیین تکلیف نکنند، استبداد و استعمار از بین برود که این همان جمهوریت است و از طرفی به دلیل این که مردم ایران اکثرا مسلمان بودند، دین را هم می خواستند که همان اسلامیت بود.
دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، اظهار داشت: به نظر امام(ره) جمهوریت در درون اسلامیت بود و باید دانست اسلام هم همان جمهوریت و رأی مردم را می‌خواهد، چرا که قرآن بر اساس آیه “و امرهم شورا بینهم” اداره امور مردم را به خود مردم واگذار کرده است و البته یکسری قوانین اسلامی هم وجود دارد که از مردم خواسته شده است که به آنها عمل کنند.
وی ادامه داد: عمل به قوانین اسلام را خود مردم باید انتخاب کنند و مقصود اسلام این نیست که با زور و دیکتاتوری اسلام پیاده شود و این یعنی اختیار و اراده انجام فرامین اسلام را هم خود مردم داشته باشند.
موسوی تبریزی با اشاره به اصرار امام(ره) به برگزاری هرچه سریعتر رفراندوم، خاطرنشان کرد: امام(ره) معتقد بود که کارها باید خیلی سریع به عهده خود مردم گذاشته شود تا مردم در در تعیین حاکمیت نقش مستقیم و دائمی داشته باشند.
وی تاکید کرد: روز۱۲فروردین، روز تمام مردم ایران است و روز مسلمان‌هایی است که با انتخاب نام جمهوری اسلامی، متعهد شدند با تمام اقلیت‌های قومی،مذهبی کشور، در صلح و آرامش زندگی کنند و همینطور بر اساس قانون اساسی تمامی حقوق آنها مراعات شود.
این استاد حوزه علمیه قم گفت: ۱۲فروردین، روز جمهوریت است، چرا که تمام مردم به انتخاب خودشان آمدند و این نظام را برگزیدند و از این جهت بسیار اهمیت دارد و هرکس به آرای مردم و به جمهوری اسلامی اعتقاد داشته باشد، باید بداند این روز، روزی بسیار بزرگ است، اگرچه در چند سال اخیر، بزرگداشت های این روز کمرنگ شده است.
وی با انتقاد از کسانی که برگزاری رفراندوم از طرف امام خمینی(ره) را راهی برای جلوگیری از بهانه‌های دشمنان می‌دانند،گفت : امام(ره) هیچ گاه برای جلوگیری از بهانه‌ها و این که دیگران چه می‌گویند اقدامی انجام نمی‌داد؛ این حرفی است که تاحدودی آن‌هایی که مخالف نظام جمهوری اسلامی هستند شایعه می‌کنند؛ امام(ره) واقعا جمهوریت را می‌خواست و واقعا می‌خواست که مردم حاکم واقعی جامعه باشند.
موسوی تبریزی خاطرنشان کرد: حتی در پیشنهاد قانون اساسی، با اینکه امام(ره) از نظر فقهی، معتقد به ولایت فقیه بود و در سال ۴۶هم درسش را در نجف تدریس کرده بود، اما از نظر سیاسی معتقد بود که تنها اگر مردم بخواهند باید بگویند ولایت فقیه باشد.
وی ادامه داد: وقتی افرادی از جمله دکتر حبیبی که قرار بود پیش نویس قانون اساسی را بنویسند، وقتی که آن را آماده کرده بودند، بحث ولایت فقیه در قانون اساسی نبود و اصرار امام(ره) هم این بود که همین پیش نویس را که ولایت فقیه در آن مطرح نبود را به رأی مردم بگذارند و امام(ره) می خواستند که همه چیز از طریق خود مردم حل شود و واقعا هم به این امر معتقد بود.
دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: بعد از آن که مجلس خبرگان برای بررسی پیش نویس قانون اساسی تشکیل شد، در زمان بررسی پیش نویس قانون اساسی و با پیشنهاد بعضی از نمایندگان، مسئله ولایت فقیه در قانون اساسی مطرح شد و امام(ره) هم طبیعتا در این مورد دخالت نمی‌کردند.
وی ادامه داد: امام(ره) پیش نویس قانون اساسی بدون ولایت فقیه را امضاء و به مجلس خبرگان فرستاد، تا آن را بررسی کنند و حتی ایشان میخواستند که بدون بررسی مجلس خبرگان این پیش نویس را که ولایت فقیه در آن نبود را به رأی مردم بگذارند.
موسوی تبریزی افزود: این‌ها نشان‌گر این است که امام(ره) می‌خواست که مردم هرچیزی را که خودشان خواستند انجام پذیرد و اعتقاد داشت که مردم باید در میدان باشند و تا چیزی را مردم نخواهند نباید انجام شود.
وی تاکید کرد: شاید حتی اگر امروز هم امام(ره) زنده بود و عده‌ای هم می‌گفتند که با توجه به رویش نسل‌های جدید پس از انقلاب، شک داریم که اکثریت ولایت فقیه را می خواهند یا نه؟ و ما میخواهیم بدانیم رأی مردم درحال حاضر چیست؟، حتما امام(ره) با یک رفراندوم دیگر موافقت می‌کرد؛ کما اینکه امام خمینی(ره) در ۱۲بهمن ۵۷ در بهشت زهرا فرمودند که”۴۰یا ۵۰ سال پیش اگر هم اجداد ما به یک چیزی رأی دادند ، الان باید نسلی که عوض شده و جدید است رأی دهند”.
موسوی تبریزی تاکید کرد: همه کار مسئولین نظام باید به این باشد که مردم را راضی نگه دارند و مردم احساس نکنند که نظام جمهوری اسلامی و بعضی از قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود، مانع پیشرفتشان و خوشبختی‌شان است.
موسوی تبریزی گفت: هبچ اشکالی هم ندارد که دوباره رفراندوم برگزار شود و مردم آن چیزی را که میخواهند دوباره ابراز کنند؛ مثل اینکه ما قانون اساسی را دوبار به رفراندوم گذاشتیم، و دومین بار آن مربوط به اصلاح قانون اساسی در سال ۶۸ بود، که وقتی به رأی گذاشته شد رأی خوبی آورد.
دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: نباید از این که بعضی رفراندوم را مطرح می‌کنند، وحشت کنیم و یا این که بگوئیم کسانی که رفراندوم را مطرح میکنند، خائن و یا ظالمند، و به نظر من، حتی آنهایی که دلسوز هم هستند می‌توانند رفراندم را مطرح کنند.
موسوی تبریزی در پایان با ذکر این نکته که معتقدم هنوز هم مردم ایران نظام جمهوری اسلامی را می‌خواهند، اظهار داشت: اگر امروزه هم دوباره رفراندوم برگزار شود و بالای ۵۰درصد هم رأی بیاورد، یک مشروعیت بسیار محکم، چه در جامعه و چه در دنیای امروز است که مورد قبول هم خواهد بود.

  1. دوست

    کی انتخابات برگزار کنه!!! شوخی می کنین…

  2. Behruz

    . همه‌پرسی حق آحاد شهروندان
    از حکیمانه ترین مواضع مرحوم آیت الله خمینی سخنرانی ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ در بدو ورود به ایران بود. وی گفت که پدران ما دهها سال قبل هر تصمیمی گرفته اند، برای خودشان محترم . ما هم حق داریم برای تعیین مقدراتمان خودمان تصمیم بگیریم. (نقل به مضمون)
    از همه‌پرسی جمهوری اسلامی سی و یک سال می گذرد. هرم جمعیتی ایران بسیار جوان است، بیش از هفتاد درصد زیر
    سی و پنج سال. معنای واضح این آمار این است که بیش از چهار پنجم جمعیت فعلی ایران و بیش از دو سوم واجدان شرائط رأی در شرائط حاضر در همه‌پرسی جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۸ شرکت نداشته‌اند.
    – بنا بر منطق مرحوم آیت الله خمینی آن‌ها هم حق دارند نظرشان را درباره شیوه مدیریت کلان کشور ابراز کنند. همه‌پرسی بهترین شیوه سازگاری حاکمیت با آحاد شهروندان است. حداقل هر دو دهه لازم است یک بار به آراء عمومی مراجعه شود و الا حاکمیت نماینده واقعی توده مردم محسوب نخواهد شد.

  3. Behruz

    . همه‌پرسی حق آحاد شهروندان
    از حکیمانه ترین مواضع مرحوم آیت الله خمینی سخنرانی ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ در بدو ورود به ایران بود. وی گفت که پدران ما دهها سال قبل هر تصمیمی گرفته اند، برای خودشان محترم . ما هم حق داریم برای تعیین مقدراتمان خودمان تصمیم بگیریم. (نقل به مضمون)
    از همه‌پرسی جمهوری اسلامی سی و یک سال می گذرد. هرم جمعیتی ایران بسیار جوان است، بیش از هفتاد درصد زیر سی و پنج سال. معنای واضح این آمار این است که بیش از چهار پنجم جمعیت فعلی ایران و بیش از دو سوم واجدان شرائط رأی در شرائط حاضر در همه‌پرسی جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۸ شرکت نداشته‌اند.
    – بنا بر منطق مرحوم آیت الله خمینی آن‌ها هم حق دارند نظرشان را درباره شیوه مدیریت کلان کشور ابراز کنند. همه‌پرسی بهترین شیوه سازگاری حاکمیت با آحاد شهروندان است. حداقل هر دو دهه لازم است یک بار به آراء عمومی مراجعه شود و الا حاکمیت نماینده واقعی توده مردم محسوب نخواهد شد.

  4. مانی

    اقای سید محمد خاتمی همین پیشنهاد را داد. ولی شاهد بودیم که افراطیونی چون حسین شریعتمداری , با سخنان سخیفشان به بدترین وجهه اقای خاتمی را مورد حمله قرار داد. به نظر من این یک پیشنهاد فوق العاده خوبی است و اگر این چنین رفراندوم برگزار بشود , بدون شک مردم دوباره به جمهوری اسلامی ولی با قوانینی که با نسل جدید سنخیت داشته باشد , رای خواهند داد. مردم سبز ایران واقعا عاشق نظام هستند و با اینکه نسل جدید که خودم یکی از افرادش هستم , واقعا سختی کشیدیم ولی باز عاشق نظام و بنیان گزار جمهوری اسلامی هستیم .
    تنها مشکل مردم , این بی قانونی و این بی عدالتی است که فقط دارند شعار میدهند و از عمل هیچ خبری نیست. البته خدا رو شکر اصلاحات در دوره ریاست جمهوری هفتم و هشتم که روی کار بود , خدا رو شکر تا جایی که توانست به مردم ایران خدمت کرد . و همین خدمت بود که الان اصلاحات و در راس ان میر حسین موسوی محبوب اکثریت ملت ایران شده است.
    البته ۲ رفرادنوم احتیاج است. اولی , اری یا نه به جمهوری اسلامی دومی وجود ولایت فقیه است.
    ما ملت سبز ایران تا اخرین لحظه میدان را خالی نخواهیم کرد. این میدان “میدان جنگ میان حق طلبان و دیکتاتور های روزگار است”
    ما با رهبری ملت سبز ایران یعنی ♥♥♥ سید میر حسین موسوی پیروز خواهیم شد ♥♥♥
    پیروزی از آن ماست ” چون مظلوم واقع شدیم”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

%u062E%u0631%u062F%u0627%u062F %u0633%u0628%u0632