جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۰ خرداد ۱۵, یکشنبه

» اگر نمی توانیم مثل امام شویم، لااقل به ضد امام تبدیل نشویم

آیت‌الله صانعی: کسانی که به نام اسلام و خون شهدا به قدرت رسیده‌اند، به روش انبیا و اولیا و سیره‌ی امام توجه کنند

چکیده :همه باید تلاش کنیم خصوصیات اخلاقی، سیاسی و اجتماعی امام سلام الله علیه را در میان خود و جامعه ترویج نماییم و اگر نمی‌توانیم مثل امام شویم، لااقل به ضد امام تبدیل نشویم. اگر بنا داریم اسلام را به دنیا معرفی کنیم، این را باید از امام و سیره قولی و عملی ایشان بیاموزیم؛ خدای نکرده به گونه‌ای حرف نزنیم و یا به گونه‌ای عمل نکنیم که اسلام را بد به دنیا معرفی نماییم و در دعوایی که برای ملت ما آب و نان ندارد، وارد نشویم. من از همه کسانی که به نام اسلام قدرت دارند و به نام اسلام و خون شهدا به قدرت رسیده‌اند، می‌خواهم که در اداره امور به روش انبیاء و اولیاء و سیره امام سلام الله علیه بیشتر دقت و توجه کنند....

آیت‌الله‌العظمی صانعی از کسانی که به نام اسلام و خون شهدا به قدرت رسیده‌اند، خواست که در اداره امور به روش انبیا و اولیا و سیره امام (س) بیشتر دقت و توجه کنند و اگر نمی‌توانند مثل امام شوند، لااقل به ضد امام تبدیل نشوند.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله‌العظمی صانعی، این مرجع تقلید همزمان با سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی، در پایان درس خارج فقه خود به تشریح برخی از خصوصیات اخلاقی، سیاسی و اجتماعی حضرت امام پرداخت و خطاب به شاگردان خود گفت: همه باید تلاش کنیم این خصوصیات را در میان خود و جامعه ترویج نماییم و اگر نمی توانیم مثل امام سلام الله علیه شویم لااقل به ضد امام تبدیل نشویم.
این شاگرد برجسته حضرت امام سلام الله علیه اظهار داشت: همه کسانی که با نظریات فقهی، فلسفی، اصولی، عرفانی و حتی تفسیری امام آشنا هستند، می دانند که امام سلام الله علیه همه عمر خویش را صرف انجام وظایف الهی و ابراز علاقه قولی و عملی به اهل بیت علیهم السلام نمودند.
آیت الله صانعی افزود: یکی از خصوصیات برجسته ای که در حضرت امام سلام الله علیه وجود داشت، این بود که امام اسلام را آنگونه به دنیا معرفی می کرد که دنیا پذیرش آن را داشته باشد. آنهایی که با اندیشه فقهی امام آشنایند، می دانند که ایشان پس از پیروزی انقلاب به دنبال تطبیق احکام فقهیه با عقول و اندیشه های بشر امروز بود که نمونه های آن را در فتاوی مشهور ایشان در بحث شطرنج، معادن، طلاق زن و … می بینید.
ایشان در همین رابطه افزود: آن زمانی که من در شورای نگهبان بودم، اگر ایشان در مسائل اجرایی مشکلی پیش می آمد، از حضرت امام سلام الله علیه استفتاء می کردیم؛ نه از باب اینکه زعامت امور را داشت، زعامت امور کاری به استنباط نداشت، قانون اساسی در رابطه با موازین اسلام به زعامت و سیاست کاری ندارد، بلکه مراجعه فقهای شورای نگهبان به حضرت امام از این باب بود که ایشان را افقه فقهاء می دانستند و امام جوابها را به گونه ای می دادند که راهگشا باشد و اگر احیانا خود ایشان در آن مساله نظری نداشتند، ارجاع می دادند به فتوای کسانی که راهگشا بود و می توانست مشکلات جامعه را حل نماید.
آیت الله صانعی در ادامه سخنان خود، با اشاره به یکی دیگر از خصوصیات حضرت امام گفت: امتیاز دیگر سیدنا الاستاذ این بود که وقتی پیشنهادی به ایشان می شد در خصوص آن تامل می کردند و پس از آن پاسخی را ارائه می کردند که مورد پذیرش عقلا و اندیشمندان بود.
ایشان با نقل خاطره ای از قول یکی از مقامات قضایی اظهار داشت: یکی از مقامات قضایی نقل نموده اند که در اوائل انقلاب پرونده یکی از نظامیان وابسته به رژیم طاغوت را که به دلیل اعدام چهار نفر از انقلابیون محکوم به اعدام شده بود، خدمت حضرت امام بردیم و گفتیم این آقا مدعی است که از طرف شاه مامور بوده ۱۲ نفر را اعدام کند که صرفا حکم ۴ نفر را اجرا و با لطایف الحیل حکم ۸ نفر باقی مانده را اجرا نکرده است؛ ما این مسئله را برسی کردیم و دیدیم که درست می گوید، حالا انتظار دارد این مساله را در حکمش لحاظ کنیم و به اصطلاح این محبتش را جبران و در حکمش تخفیف دهیم، حکمی هم که ما برای این شخص صادر کرده ایم یعنی اعدام از باب مجازات جرمی است که مرتکب شده و امکان جبران حق الناسش هم هست، با این وصف شما چه نظری دارید؟ حضرت امام با تاملی که در این مساله نمودند، فرمودند: شرائط فعلی اقتضاء می کند فعلا آزاد نشود و بعد از دو یا سه ماه که شرائط مساعد شد، آزادش کنید.
آیت الله صانعی در تحلیل این رفتار امام و توجه ایشان به شرایط زمان و مکان و شرایط آن روز جامعه گفت: آیا معنای این مساله غیر از این است که امام سلام الله علیه دلش به حال انسانها می سوخت، دلش به حال انقلاب و اسلام می سوخت.
ایشان محبوبیت حضرت امام در میان مردم و چهرهای انقلابی را یکی دیگر از خصوصیات ایشان بر شمرد و اظهار داشت: اگر می بینید افرادی و بزرگانی همچو ن شهید بهشتی، مطهری، منتظری، ربانی املشی، ربانی شیرازی، هاشمی، موسوی اردبیلی، کروبی و مهندس موسوی افتخار می کردند که در خدمت امام باشند، این امر دلیلی جز محبوبیت امام ندارد. اگر می بینید شهید محمد منتظری با آنهمه شکنجه ای که شد اما باز سراپای وجودش علاقه به امام بود، دلیلش محبوبیت امام بود، دلیلش این بود که امام سلام الله علیه به گونه ای عمل می کرد که افراد افتخار می کردند در خدمت امام باشند.
ایشان در پایان خطاب به شاگردان خویش گفت: اگر بنا داریم اسلام را به دنیا معرفی کنیم این را باید از امام و سیره قولی و عملی ایشان بیاموزیم؛ خدای نکرده به گونه ای حرف نزنیم و یا به گونه ای عمل نکنیم که اسلام را بد به دنیا معرفی نماییم و در دعوایی که برای ملت ما آب و نان ندارد وارد نشویم. من از همه کسانی که به نام اسلام قدرت دارند و به نام اسلام و خون شهدا به قدرت رسیده اند، می خواهم که در اداره امور به روش انبیاء و اولیاء و سیره امام سلام الله علیه بیشتر دقت و توجه کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

%u062E%u0631%u062F%u0627%u062F %u0633%u0628%u0632