جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۰ خرداد ۲۲, یکشنبه

شهادت جدیدی از تجاوز و شکنجه در ایران

سحام‌نیوز: در آستانه سالگرد انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۲ خرداد کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران دست به انتشار ویدئویی از شهادت یک زن جوان زده است. این شهادت تکان‌دهنده‌ بیانگر اعمال شکنجه و تجاوز هدفمند به زندانیان در ایران است.
“کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران” با انتشار ویدئوی شهادت یک زن جوان گزارش می‌دهد که شکنجه شدید و تجاوز جنسی در زندان‌های ایران همچنان ادامه دارد. شهادت این زن جوان بر خلاف ادعاهای مقامات جمهوری اسلامی است که استفاده گسترده از شکنجه و تجاوز توسط نیروهای امنیتی علیه معترضان عادی را انکار می‌کنند.
هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران، در این‌باره گفت: «تجاوز بدترین نوع شکنجه است و اعلام ادعاهای مکرر شکنجه و آزار جنسی توسط قربانیان همچنان ادامه دارد.» وی تصریح کرد که «مقامات قوه‌ی قضاییه ایران در حالی‌که به محافظت از عاملان چنین جنایت‌هایی ادامه می‌دهند، چگونه می‌توانند ادعای سرسوزنی از مشروعیت داشته باشند؟ عملکرد قوه‌ی قضاییه که به نحو گسترده‌ای مصونیت از مجازات را تعمیق بخشیده عملا اعتبار خود را بر باد داده است».
این ویدئو در آستانه ۲۲ خرداد در دومین سالگرد انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر می‌شود. پس از شروع اعتراضات و دستگیری‌های گسترده برای نخستین بار مهدی کروبی با انتشار نامه‌ای و با استناد به مدارک و شواهدی که قربانیان برای وی ارسال کرده بودند، پرده از تجاوز به زندانیان مرد و زن، در زندان‌های جمهوری اسلامی برداشت.
مقامات جمهوری اسلامی به‌رغم اعترافات و شاهدان عینی اتهامات را ناوارد خواندند و آن را تلاش مخالفان برای «بی‌اعتبارکردن نظام» دانستند. کروبی در نامه‌ای تکان‌دهنده به هاشمی رفسنجانی در ۷ مرداد ۱۳۸۸ نوشت: «عده‌ای از افراد بازداشت‌شده مطرح نموده‌اند که برخی افراد با دختران بازداشتی با شدتی تجاوز نموده‌اند که منجر به ایجاد جراحات و پارگی در سیستم تناسلی آنان گردیده است. از سوی دیگر افرادی به پسرهای جوان زندانی با حالتی وحشیانه تجاوز کرده‌اند به طوری‌که برخی دچار افسردگی و مشکلات جدی روحی و جسمی گردیده‌اند و در کنج خانه‌های خود خزیده‌اند.»
قوه قضاییه و نمایندگان مجلس به‌رغم وعده‌های متعدد مبنی بر پیگیری این اتهامات تاکنون هیچ اقدام مشخصی در این زمینه نکرده‌اند.

رسیدگی به تجاوز و شکنجه وظیفه گزارشگر آتی حقوق‌بشر در ایران است
حال پس از حدود دو سال بار دیگر کمپین حقوق بشر در روز جمعه (۲۰ خرداد) ویدیوی ۲۸ دقیقه‌ای از شهادت زن جوانی را منتشر کرده که پس از انتخابات دستگیر و شکنجه شده و مورد تجاوز قرار گرفته است. بخش منتشر شده این ویدئو قسمتی از مصاحبه ۱۰۰ دقیقه ای با این زن جوان است.
این زن جوان که در زمان دستگیری باکره بوده است، شرح می‌دهد که چگونه در بازداشتگاه مخفی، “با چشم‌بند و دهان‌بند مورد تجاوز وحشیانه، ضرب و جرح و اهانت قرار گرفته است.”
این زن جوان ضمن توصیف شکنجه‌ها و تجاوز به خود از سایر قربانیان تجاوز و شکنجه می‌خواهد تا سخن بگویند و از جامعه‌ی بین المللی نیز می‌طلبد “تا وضعیت دردناک قربانیان متعدد تجاوز جنسی و رفتار خشونت آمیز با آنانی که اینک در سکوت یأس‌آمیزی زندگی می کنند را فراموش نکنند.”
هادی قائمی تصریح کرد که “ماهیت غم انگیز پرونده‌ی این زن جوان، عدم پاسخگویی و بی توجهی کامل به حداقل تضمین‌های آیین دادرسی، شواهد تکان دهنده‌ای از سیستم قضایی در حال تلاشی ایران است.”
کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران از گزارشگر سازمان ملل متحد که به زودی برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ایران انتصاب خواهد شد، می‌خواهد “تا به کلیه‌ی ادعاهای شکنجه، با توجه ویژه نسبت به ادعاهای تجاوز توسط بازجویان، رسیدگی کند.”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

%u062E%u0631%u062F%u0627%u062F %u0633%u0628%u0632