جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۰ خرداد ۱۸, چهارشنبه

علی لاریجانی: احمدی نژاد اشتباه مصدق و بنی صدر را تکرار نکند

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اشتباهات مصدق و بنی صدر و تلاش برای در دست گرفتن اختیارات مجلس گفت: اینکه قوه مجریه بگوید نیاز دارم قوه مقننه در دستم باشد افتخار نیست و این زمینه دیکتاتوری است.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش تخصصی تاریخ مجلس که عصر روز چهارشنبه در تالار مشروطه برگزار شد طی سخنانی گفت: اشتباه استراتژیک مصدق انحلال مجلس بود که با این اقدام وی زمینه برای کودتا فراهم شد و در آن زمان هم مجددا بحث آبادانی کشور و تمرکز قدرت در قوه مجریه یک اصل شد و به همین دلیل قوه مقننه حاشیه نشین شد.
وی در ادامه تاکید کرد: هر کشوری که در این زمینه ها اشتباه کند دچار انقلاب یا کودتا می شود و اگر کشورهای منطقه مجالس قوی داشتند با این انقلابات و اعتراضات مواجه نمی شدند. همچنین اگر چارچوب های قانونی در زمینه افکار عمومی رعایت می شد هیچ گاه بستر ورود دیکتاتوری فراهم نمی شد.
لاریجانی گفت: وقتی قوه مجریه می گوید باید برای آبادانی کشور قدرت را در دست گیرم چارچوب قانونی آن توسط مجلس باید حفظ شود تا گرفتار دیکتاتوری به مانند رضاخان و پهلوی نشویم که هر دو به بهانه آبادانی کشور مجلس را بی خاصیت کردند.
لاریجانی ادامه داد: اینکه قوه مجریه بگوید نیاز دارم قوه مقننه در دستم باشد افتخار نیست و در واقع زمینه خطرناک دیکتاتوری است درحالی که اگر قوه مجریه توسط قوه مقننه کنترل شد این افتخار است چرا که زمینه دیکتاتوری همیشه وجود دارد.
وی تاکید کرد: کسی نمی تواند بگوید اگر می خواهم کشور را آباد کنم بدون قانون این کار را می توانم انجام دهم.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به دوران بنی صدر و روش وی در اداره کشور اشاره کرد و گفت: بنا نیست مجلس در دست رئیس جمهور باشد که بگوید مجلس در دست من باشد و مشکل اصلی بنی صدر همین موضوع بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنبه دیگر خطای فاحش بنی صدر گفت: نخست وزیر مخلوع یا با قوه قضائیه یا مقننه درگیر بود و همیشه در اداره کشور سوء تفاهم داشت. تصور می کرد چون می خواهد کشور را آباد کند اختیار دیگر قوا باید در دست او باشد.
نماینده قم در مجلس ادامه داد: کار برای ایران و ملت ایران یک افتخار است اما کار کردنی که در چارچوب قانون باشد در غیر این صورت همان می شود که در تاریخ تکرار شده است.
رئیس مجلس خاطر نشان کرد: برای کسانی که می خواهند عدالت را رعایت کنند عمل به قانون یک ضرورت است.
وی گفت: عدالت بدون قانون را نمی توانیم بفهمیم و اگر کسی می خواهد برای ایران تلاش کند، کشور را آباد کند و عدالت را محقق کند باید چارچوب قانون را رعایت کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

%u062E%u0631%u062F%u0627%u062F %u0633%u0628%u0632