جستجوی این وبلاگ

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۳, پنجشنبه

اعتصاب عمومی در کردستان

تصویری از مغاره های تعطیل در شهری از استان کردستان
اعدام های روز یکشنبه واکنش های متقاوتی در داخل و خارج ایران به همراه داشته است
گزارش ها و تصاویر ارسال شده از ایران حاکی از آن است که در اعتراض به اعدام پنج شهروند ایرانی در یکشنبه گذشته، در برخی از شهرهای کردنشین ایران اعتصاب عمومی به راه افتاده است.
بنابر گزارش شاهدان عینی، بخش هایی از بازار سنندج، سقز، مریوان، کامیاران، دیواندره، بوکان، مهاباد، اشنویه و پیرانشهر امروز، پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت (۱۳ مه) به حالت تعطیل درآمده است.
همچنین اخباری مبنی بر حاضر نشدن دانشجویان و دانش آموزان بر سر کلاس های درس در شهر کامیاران گزارش شده است.
بشنوید
در تصاویر ارسال شده از شهرهای استان کردستان، مغازه هایی که کرکره هایشان پایین کشیده شده و بازارهای سنتی این شهرها که تعطیل اند، مشاهده می شود.
یکشنبه گذشته (۱۹ اردیبهشت) دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم هولی و مهدی اسلامیان به اتهام "مشارکت در بمب گذاری در مراکز دولتی و وابستگی به پژاک" در زندان اوین اعدام شدند.
در روزهای گذشته، معترضان به اعدام پنج زندانی سیاسی در ایران که چهار نفر از آنها کرد بودند، در شهرهای مختلف جهان از جمله اربیل، سلیمانیه، کلن، لاهه، هامبورگ، پاریس، میلان، لندن و برلین تظاهرات کردند.
پیش تر و در جریان برگزاری دادگاه های اولیه، روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران اتهام این افراد را "عملیات تروریستی از جمله بمب گذاری در مراکز دولتی و مردمی شهرهای ایران" اعلام کرده بود.

'محاکمه های ناعادلانه'

اعدام های روز یکشنبه واکنش های متعددی در داخل و خارج از ایران به همراه داشته است.
سازمان عفو بین الملل روز سه شنبه (۲۱ اردیبهشت) این اعدام ها را محکوم کرد و گفت محاکمه این افراد "عادلانه نبوده" و بعضی از آنها "شکنجه" شده اند.
در بخشی از این بیانیه، مالکولم اسمارت مدیر بخش خاور میانه و آفریقای شمالی این گروه حقوق بشری نوشت: "ما این اعدام ها را که بدون اخطار قبلی انجام شد محکوم می کنیم. علیرغم اتهامات سنگین علیه این پنج نفر، آنها از محاکمه ای عادلانه محروم شدند. سه نفر از متهمان شکنجه و دو نفر مجبور به اعتراف تحت فشار شدند."
در ادامه این بیانیه آمده بود: "آنها در تخطی از قوانین ایران که مسئولان را ملزم می کند وکلای زندانیان را پیش از اجرای حکم اعدام آگاه کنند، اعدام شدند."
شیرین علم هولی
خانم علم هولی به عضویت در پژاک متهم شده بود اما این موضوع را رد می کرد
دیده بان حقوق بشر نیز در بیانیه ای آورد که اعدام این پنج نفر بدون مطلع کردن خانواده های آنها انجام شده و اجساد آنها تاکنون تحویل خانواده هایشان نشده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

%u062E%u0631%u062F%u0627%u062F %u0633%u0628%u0632